Wednesday 27 May 2015

Pengalaman Interview - EPIC, Kuala Terengganu

Bismillahirrahmanirrahim,

Last Thursday (21/5/2015) saya pergi interview dekat EPIC, Kuala Terengganu. I got a call on Wenesday, dia call and ask either nak attend interview ke tak, I didn't give an answer on the spot pun haha konon nak berfikir sejenak, so saya bagitau kat the person in charge untuk call interviewee tu yang saya akan bagi jawapan esoknya, sebab nak tengok jadual kat ofis (*macam busy sangat kan) haha. After berfikir sejenak and discuss with mr.f and parents,  the next morning I call person in charge tu and said YES (macam promotion shaklee sekarang je, nama YES).

Thursday morning, saya bersiap seawal pagi, keluar rumah pukul 8.00 pagi after mr.f pegi kerja, after minum ESP sebagai sumber tenaga sebab macam nervous tak lalu nak makan, saya pun pergi laa kat office EPIC, Jalan Pejabat, Kuala Terengganu, the day before tu saya xsempat nak photostat all the sijil, so saya photostep dulu kat 7e tepi office tu (last minute sangat kan) and then register la untuk di interview :)

After register saya dapat dua borang yang kena isi, 1st pasal our background and 2nd Writing Test consist of 2 Questions, kena answer both questions, questions yang simple je tapi mendalam gitu hihi ("boleh ke share questions tu kat sini ?" *soalan yang bermain di minda ketika ini ) haha

Then I'm waiting for quite long jugak, hajat nak keluar kejap je keje on that day, tapi after pukul 10 pun still x di panggil lagi, then I decide to asked for cuti half day. Around pukul 11.30 macam tu laa baru di panggil interview, nampak macam interviewee tak ramai sangat, less than 20 persons tapi sorang mengambil masa dalam 30 minit, thats why la lame sikit. Oh time menunggu tu saya study la sikit pasal EPIC ni, memang baru kenal je dengan company EPIC ni, EPIC ni based kepada oil and gas company and dia ade 6 lagi anak syarikat lain, big company jugak laa so hopefully ade rezeki kat sini (berangan jaapp haha). 

Time interview plak, macam-macam questions dia tanya, 1st pasal introduce yourself, normal untuk setiap interview, then ade few questions pasal experience kerja and questions pasal construction works. Paling xleh lupa when they (ade 3 orang panel) ask what do you know about EPIC ? hahaa actually time menunggu sambil study tu saya x sempat baca banyak sebab handphone out of battery, so just know ade few info pasal EPIC ( I should blame myself sebab x study awal-awal), I know pasal anak syarikat EPIC, but forgot some company's name, so apa lagi just try and error depan panel tu haha and paling worse on that time saya tak ingat EPIC stand for what ? OMG ! haha so again try and error apa entah saya sebut. Then ade few questions yang saya kena jawab lagi before end the interview session. Alhamdulillah bila dah lepas lega sangat, tawakal laa dengan apa yang saya jawap, kalau ada rezeki insyaAllah la kan :)

EPIC stand for what ? Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad, confirm ingat dah lepas ni haha
*Kalau nak tahu pasal EPIC backgroud boleh google je www.epicgroup.com.my


Moral of the STORY ?
- Well prepared before pergi Interview ! sangat penting, cari information pasal company yang kita nak gi interview and make sure info tu petik jari je kita boleh cerita dengan lancar. Soalan ni macam soalan yang wajib di tanya kan ?




p/s : Just share pengalaman Interview, tak sure pun lagi dapat kerja ke tak, InsyaAllah kalau ade rezeki kan, x salah mencuba :)



--------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah 2nd July I got the Offer Letter ! Tapi after careful consideration, I decided to turn down the offer, one of the reason sebab dapat kat Kemaman, still dalam Terengganu tapi jauh jugak kalau nak ulang-alik. If possible xnak la duk jauh from Mr.F and parents, InsyaAllah ade rezeki lain  kot nanti kan :) 

No comments:

Post a Comment