Monday 21 October 2013

Apply University

Bismillahirrahmanirrahim,

ok macam mana nak apply university ? ada dua cara either korang pergi kat mana-mana agent yang boleh tolong korang contoh macam IDP, MABECS and etc, saya tak berapa tahu pasal agent sebab just apply sendiri. Untuk yang nak apply agent rasanya korang boleh direct google pasal dieorang, gi kat office dioerang or pergi time dieorang buat fair. Saya apply sendiri sebab time tu still study dekat Perak, so takde masa nak pergi kat agent. Apply sendiri pun senang je, korang boleh pergi direct ke university yang korang nak apply, then cari pasal online application and get ready details yang dieorang nak, plus usually kena bagi personal statement and referee letter.


  • Personal statement = detail pasal korang, kenapa nak study kat situ etc. boleh tengok guideline preparing personal statement
  • Referee letter = surat dari referee korang, biasanya nak dua orang, so usually lecture la or supervisor korang plus if dah bekerja boleh mintak referee dari office ke. Saya tengah final year student time tu so mintak lecturers yang jadi referee, Alhamdulillah dipermudahkan semua. Ada certain university yang agak leceh pasal referee ni, so depends pada university yang korang apply juga
Then, bila korang dah apply university, tunggu la offer letter daripada university tu, either "conditional offer letter" or "unconditional offer letter", berapa lama boleh dapat depends pada university, usually after 14 days kita apply. 

  • Conditional offer letter = university bagi offer letter bersyarat, biasanya sebab dieorang nak result IELTS if korang tak bagi lagi result IELTS (berkemungkinan sebab tak ambil ielts lagi, macam saya awal-awal dulu) and result final korang (ni case final year student macam saya, so tunggu final result release, send kat dieorang baru dioerang bagi "unconditional offer letter")
  • Unconditional offer letter = offer letter takda syarat, maknanya korang dah fullfill semua syarat yang dieorang nak :)

Between saya bagi sekali contoh personal statement and referee letter sebagai contoh or untuk korang refer ke or untuk memudahkan korang ke :)


p/s : saya takde suggest further direct after habis degree ni bagus, seriously sepatutnya saya nak kerja dulu, get an experience, masuk working life, tapi sebab gatal tangan apply Mara and Alhamdulillah got this oppurtunity and saya tahu bukan senang nak dapat, so saya pilih jalan untuk further direct after degree. Tapi korang, better istikharah dulu before buat decision k.

Sekian, Terima Kasih 

No comments:

Post a Comment